3 de gen. 2010

AUTOAVALUACIÓ I SEGUIMENT AVALUACIÓ CONTINUADA GLOBAL

Penso que he realitzat un treball correcte, amb un document amb una estructura i exposició clares i una presentació correctes. He après a fer i a incloure els c-maps (representació gràfica), tot relacionant-lo amb el mòdul 2 de Jonassen. També inclou l’índex automàtic, el qual vaig aprendre a fer en l’anterior activitat, gràcies a les explicacions dels companys en el fòrum.


Pel que fa al disseny de l’activitat penso que no és un disseny molt creatiu, ni innovador, però tenint en compte que ens hem d’adaptar a la situació dels aprenents, i en aquest cas eren nens de 4 anys, els quals la majoria no havien utilitzat mai un ordinador, penso que era suficient. A més penso que el més important era que aprofitava una situació real on els nens mateixos van definir el problema i això podia representar aprenentatge significatiu. Les TIC han estat utilitzades coma generadores d’aquest coneixement.


Pel que fa a l’autoavaluació continuada global, penso que és molt positiva i que en mi s’ha produït un canvi conceptual bastant important, ja que revisant els meus primers models mentals sobre les TIC i tot el que l’envolta han canviat molt dels que tinc actualment.


Pensant en les diferents PACS que he anat entregant puc adonar-me dels nous coneixemens que he anat ampliant, reestructurant i revisant. Per exemple, en una de les primeres que varem fer, el debat, en un principi vaig pensar que podria ser un gran caos fer un debat on-line, on a més, teníem un número mínim d’intervencions i de carpetes per a participar. Però em vaig adonar de que un debat on-line també pot ser una font d’aprenentatge. Ja que podem donar lloc al canvi conceptual quan formem models conceptuals per descobriment (revisant els existents) i això és el que passa, quan en el debat, algú estableix un nou sistema conceptual i nosaltres adduïm les nostres pròpies hipòtesi explicatives (argumentacions i contraargumentacions). Quan pensem detingudament sobre els arguments i contrarguments relacionats amb el missatge, el nivell de compromís és molt alt i és molt probable un canvi conceptual.


Revisant la PAC que varem realitzar després sobre els mapes conceptuals, també he canviat el meu punt de vista. Realment em va costar molt realitzar aquest tipus de mapes i em va prendre molt de temps. Però un cop ja saps com funciona el programa, pot ser una eina molt útil, per adonar-nos de la necessitat d’ampliar i reconstruir el coneixement, ja que ens permet plasmar el nostre model de coneixement que tenim fins al moment i així adonar-nos dels dubtes i mancances que tenim i això ens pot servir per a aprendre més, ja que ens podem adonar de la nostra incomprensió inadequada i percebre la necessitat de canvi. I també ens permet avaluar el què hem après, ja que podem comparar els models de pensament que hem anat elaborant a mida que passa el temps, i fer-nos adonar dels canvis que s’hi ha produït.


Recordant l’activitat dels models d’experiències, també m’adono que aquests també poden contribuir a que es produeixi un veritable aprenentatge significatiu. Les històries poden funcionar com a substituts de l’experiència directa, és a dir, tot i no haver realitzat mai aquella experiència podem aprendre de totes maneres de la història que explica aquella experiència. Ja que escoltar històries és quasi equivalent a experimentar un mateix els fenòmens, és a dir, les estructures que utilitzem per entendre la història són les mateixes que utilitzem per a portar a terme una tasca. Tenint en compte la nostra falta d’experiències en activitats d’ensenyament aprenentatge utilitzant les TIC, les experiències que podem trobar en una base de dades com el KITE, o les que comparteixen els companys d’assignatura en el fòrum, poden augmentar el nostre repertori d’experiències. Podem impulsar el canvi conceptual construint models de les experiències de les altres persones, recollint històries sobre les experiències dels altres. Amb la diversitat d’històries podem adonar-nos de la necessitat d'un canvi conceptual sobre el propi món. L'activitat em va agradar molt i vaig aprendre molt de les històries dels companys.


En la última PAC, també he pogut aprendre coses noves, com que una bona planificació és alt important per a poder portar a terme un projecte i que és molt important respondre als interessos i motivacions dels alumnes per tal de que hi hagi aprenentatge significatiu. La resolució de problemes que ens interessen ens fa comprometre i a ser responsables de la busqueda de la solució i això ens provocarà un veritable aprenentatge significatiu. Per tant, no hem d’evitar els problemes sinó utilitzar-los significativament.


Per tant, després de revisar les diferents pacs realitzades i els meus models conceptuals, m’adono que ha estat una assignatura molt interessant, en la qual hem intentat resoldre problemes, hem compartit experiències,històries, models,... i tot això ens ha permès aprendre dels companys i de nosaltres mateixos. Hem pogut ser conscients de la nostra necessitat de canvi conceptual, ens hem pogut comprometre en el propi aprenentatge, hi ha hagut canvis conceptuals i per tant el nostre aprenentatge ha estat significatiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada